مطالبات سازمان دانشجویان از مسئولین دانشگاه فردوسی

17 آذر 1393

مطالبات سازمان دانشجویان از مسئولین دانشگاه فردوسی

همزمان با روز دانشجو، ظهر روز گذشته جلسه ای با عنوان «یار دبستانی» به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این جلسه که با حضور رئیس، معاونان و مدیران دانشگاه فردوسی برگزار میشد، علاوه بر تعدادی از دانشجویان، نمایندگان رسمی تشکل ها و گروه های دانشجویی به ارائه نظرات، مطالبات و سوالات خود از مسئولان دانشگاه پرداختند. در این جلسه خانم زهرا دهشتی (مسئول دفتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشکده علوم ریاضی) به عنوان نماینده سازمان دانشجویان مطالبات این مجموعه را از دانشگاه فردوسی قرائت کردند. مشروح متن قرائت شده بدین شرح است :

بسمه تعالی

جنبش دانشجویی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی است که در صورت بهره گیری صحیح از آن، می‌تواند به فرصتی برای توسعه و بالندگی و افزایش اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود. در حقیقت بسیاری از اهداف کشور در مسیر‌های توسعه علمی، سازندگی و تربیت نیروی انسانی و مدیران کارآمد، می‌تواند به کمک تشکل‌های دانشجویی صورت پذیرد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشجویان، خطاب به دانشجویان گفتند: امیدوارم این روحیه‌ احساس تکلیف، مطالبه‌گری و انتقاد تا زمانی‌ که به عنوان مسئولان آینده‌ کشور، مسئولیت‌ها را در دست می‌گیرید، در میان شما باقی بماند، زیرا اگر این‌گونه شود، کشور نجات پیدا خواهد کرد.

غفلت از افزایش بینش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان موجب حرکت آن‌ها به سوی افکار فریبنده دشمنان می‌شود. البته دولت و دستگاه‌های مسئول نباید هیچ‌گاه به دنبال دولتی کردن این جنبش باشند، چراکه هویت جنبش دانشجویی با استقلال آن زنده است، بلکه مسئولان دانشگاه باید با پاسخگویی به مطالبات و شبهات دانشجویان و ارائه اطلاعات لازم به آن‌ها، دانشجویان را به سمت موضع گیری‌های عقلانی و درست، سوق دهند.

شاید موضع رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی نیز، برای تبیین جایگاه دانشگاه و دانشجو راهگشا باشد. ایشان در بخشی از صحبت های خود در دیدار با دانشگاهیان گفتند: برخی افراد، دانشگاه و دانشجو را یک تهدید می‌دانند، ولی دولت تدبیر و امید چنین چیزی را نمی‌پذیرد بلکه معتقد است دانشگاه راه‌حل است نه یک مسأله. امید که اینگونه باشد.

جهاددانشگاهی به عنوانی نهادی که مولود انقلاب بوده و طلایه دار رشد و پیشرفت علمی و فرهنگی جامعه دانشگاهی کشور می باشد، با هدف بسط و گسترش ارزشهای انقلاب در پیکره دانشجویی، اقدام به تاسیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی نموده است. در دو دهه گذشته این سازمان به پشتوانه دانشجویان، در بسیاری از طرح های دانشجویی و فرهنگی ورود پیدا کرده است. در اساسنامه این سازمان که بر مبنای گردآوری دانشجویان و دانش آموختگان نخبه علمی و فرهنگی تنظیم گردیده، سعی شده تا محیطی علمی، امن و بدون حاشیه برای کلیه فعالیت های دانشجویی فراهم گردد.

در همین راستا و در این مجال کوتاه، ضمن تشکر از تلاشهای مسئولین محترم دانشگاه که طی کمتر از یک سال گذشته برای تحول و پیشرفت ساختارهای فرهنگی و دانشجویی انجام شده، بخشی مطالبات و پیشنهادات این مجموعه، در عرصه فعالیت های فرهنگی دانشجویی را به عرض می رساند:

1- جنبش دانشجویی باید شعار را با شعور همراه سازد و علم را با آگاهی و بصیرت درآمیزد و مرز میان نقد سازنده و دلسوزانه با تخریب و ارتجاع را به خوبی تمیز دهد. جنبش دانشجویی می‌تواند آینده ساز نظام و انقلاب باشد و ایران اسلامی را به جایگاه واقعی خود در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برساند. در این میان پشتیبانی و حسن ظن مسئولین برای حمایت همه جانبه در مرزهای مشخص فعالیت های دانشجویی بسیار راهگشا خواهد بود، لذا نباید اولین اشتباه فعالین دانشجویی آخرین اشتباه آنها باشد.

2- نگاه برابر مسئولین اجرایی و نظارتی به تمامی تشکل های فعال دانشجویی و در اختیار گذاشتن عرصه برای رقابت و بروز تشکل های مختلف فرهنگی از اولین و پایه ای ترین مطالبات ماست که البته در چند سال گذشته بعضا با دلایل واهی تضعیف گردیده بود.

3- لزوم تنظیم آیین نامه ای به‏روز، مدون و دقیق برای کلیه فعالیت های دانشجویی که اولا روحیه قانون مداری را در سطح جامعه دانشگاهی پرورش دهد و ثانیا باعث جلوگیری از اعمال سلیقه و نگاه های بیمارگونه بعضی از افراد شود. همچنین تنظیم ساز و کار مناسب و آسان که بر اساس اعتماد به دانشجو شکل گرفته باشد، برای دسترسی و اجرای طرحها و برنامه های تشکل ها، باعث زنده شدن شور و نشاط و بازگشت روحیه امید در میان دانشجویان خواهد بود.

4- جلسات مستمر مسئولین دانشگاه با تشکل های دانشجویی و دانشجویان نخبه علمی و فرهنگی، موجب اصلاح ساختارهای بعضا معیوب و غلط دانشگاه می شود که در کوتاه مدت موجب رفع سوء تفاهمات خواهد شد و در بلند مدت به افزایش توان علمی و فرهنگی دانشگاه کمک خواهد کرد.

5- ثبت واقعی و بدون تحریف فعالیت های انجام شده هر مجموعه، چراغیست برای شفاف سازی توانمندی ها و پیشرفت آن مجموعه، لذا از مدیران محترم دانشگاه انتظار میرود، ضمن گزارش گیری مستمر از فعالیت های فرهنگی تشکل های دانشجویی دانشگاه، در ادامه جلسات فوق الذکر، به صورت ماهانه و یا ترمی، گزارشی از فعالیت های خود به اطلاع دانشجویان برسانند. اثرات سوء بی توجهی به این مهم را در دیدگاه دانشجویان به رئیس قبلی دانشگاه به وضوح دیده ایم.

6- انتخاب دانشجویانی بر اساس پیشینه فعالیت های فرهنگی و دانشجویی در گرایش های مختلف فکری، به عنوان مشاور می تواند برای پیشرفت دانشگاه بسیار مفید باشد. هرچند گامهای خوبی که در این زمینه برداشته شده است، جای تقدیر دارد.

7- فرهنگ و روحیه‏ دانشجو محوری که چند سالی در دانشگاه کم رنگ شده بود، مدتیست پر رنگ شده، لکن انتظار میرود این موج که از میان مدیران ارشد دانشگاه آغاز شده است، با سرعت بیشتری به سایر بخش های کارمندی دانشگاه منتقل گردد تا آنها نیز خود را خدمتگذار دانشجو بدانند و و نه منت گذار آن.

8- در فضایی که گروه های مختلف دانشجویی، فعالیت های مشابه دارند، چنانچه تلاش و دقت آنها به صورت دقیق و منسجم، رصد و بازبینی نشود، علاوه بر تکرار خطاهای گذشته، موجب کاهش انگیزه گروه های پرتلاش نیز خواهد شد. لذا پیشنهاد میشود ساختاری منسجم با ضمانت اجرایی مناسب برای ارزیابی مستمر فعالیت های فرهنگی و دانشجویی تدوین و اجرا شود.

رئیس محترم دانشگاه فردوسی! بدانید که ما دانشجویان نیز خرسندیم که رئیس دانشگاهمان کم حاشیه است و پرمتن - برخلاف بعضی ها - ، و پر واضح است که آمده اید باری از دوش این دانشجویان بردارید؛ پس بسم الله، کار فراوان است، و خود بهتر می دانید.

در پایان از درگاه حق تعالی برای مسئولین محترم آرزوی بهروزی و توفیق روزافزون در کلیه عرصه های اجرایی مسئلت می نماییم انشاا... .

 

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی / 16آذر 93