زیر نقاب مردانگی

24 دی 1399

زیر نقاب مردانگی

برنامه《زیر نقاب مردانگی》

 با حضور جناب آقای دکتر حمید مسعودی، جامعه‌شناس، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در تاریخ یکشنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۹ به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار گردید.

در این نشست با محوریت بررسی روان‌شناختی و جامعه‌شناختی کلیشه‌های مردانه و مشکلات مردان در ایران، به مواردی همچون سربازی، غیرت، مسئولیت تامین امنیت و منابع مالی خانواده و سایر مولفه های مردانه در تعاریف سنتی مردانگی اشاره شد.

با توجه به افزایش نرخ خودکشی موفق در مردان و همچنین آمار بالای حوادث و آسیب‌های اجتماعی که گریبان‌گیر مردان جامعه می‌شود، بسیار حائز اهمیت است که در کنار حمایت از جریان‌های مدافع حقوق زنان، به مشکلات مردان نیز توجه کرد و توانست زیست روانی و اجتماعی سالمی را برای آنان فراهم کرد.

در این برنامه ضمن بیان اهمیت این موضوع، به مصادیق آسیب‌های روانی و اجتماعی مردان در خانواده‌های سنتی و جامعه ایران اشاره شد. علی رغم ابتلای مردان به طیف وسیعی از اختلالات روانی و مشکلات اجتماعی، میزان مراجعه آن‌ها به مراکز سلامت روان بسیار پایین است. دلیل این امر همان کلیشه های نادرست مردانه دانسته شد که به موجب آن مردان با بیان مشکلات و دغدغه های خود عزت نفس پایینی را تجربه می‌کنند زیرا فشار اجتماعی آن‌ها را به سمت سکوت و خودخاموشی تشویق می‌کند.

عامل دیگری که زیست روانی مردان را به خطر می‌اندازد، جایگاه مردان و نقش آن‌ها در کانون خانواده است. در خانواده های سنتی ایرانی پدر نقشی مستبد، غیر منعطف و حسابگر دارد که تشدید این الگو می‌تواند زمینه فاصله عاطفی میان فرزند و والد را پدید آورد و همچنین پدر در کانون خانواده منزوی می‌گردد. این در حالی است که با توجه به نکات ذکر شده، الگوی صحیح فرزند پروری نشان می‌دهد پدر باید مهربانی و بروز دادن احساسات را به فرزندان خود بیاموزد و همچین از طریق بازی کردن با کودک ارتباط خود را با فرزند قوی کند و در انجام کارهای زیستی فرزند نیز خود را شریک بداند، عملی که در پدران سنتی کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و این وظایف بیشتر بر روی دوش مادران خانواده بود.

در پایان نیز، راه‌کار هایی برای خروج از وضعیت تبعیض جنسیتی در جامعه و رسیدن به عدالت اجتماعی میان زنان و مردان بیان گردید.

 

جهت تماشای کامل برنامه میتوانید به پیج اینستاگرام سازمان دانشجویان به آدرس sdjdm.ir مراجعه کنید.