همایش بزرگداشت مقام علمی علامه حسن زاده آملی

20 خرداد 1391

همایش بزرگداشت مقام علمی علامه حسن زاده آملی

پنجشنبه گذشته همايش بزرگداشت مقام علمی علامه حسن‌زاده آملی، با حضور آيات عظام و شاگردان این اندیشمند کشورمان در تالار صبای مشهد برگزار شد.

در اين مراسم آيت‌الله علی رضايی‌تهرانی، شاگرد علامه حسن‌زاده آملی با بيان اينكه هرچه در زمين و آسمان است برای خداست و هرچه برای خداست در اختيار آدمی و آدمی برای خداست، تصريح كرد: اين موضوع معنی جريان خلقت حق را نشان مي‌دهد و در اين ميان انبياء الگوی انسان‌ها و پل ارتباطی بين خدا و بندگان هستند بنابراين در لزوم اطاعت از آنان و خدا فرقی نيست.

وی با اشاره به اينكه پس از انبيا نوبت به وارثان آنان می‌رسد، گفت: در روايات آمده كه دانشمندان دینی وارثان انبيا هستند بنابراين بين مورث و وارث مناسبت و ارتباطی وجود دارد.

آيت‌الله رضايی‌تهرانی با بيان اينكه عالمان دين در سير قرب الهی و گرفتن از منبع هستی و در عملكردها و كاركردها وارث انبيا هستند، اذعان كرد: كار انبيا در تعليم و تزكيه و تعليم كتاب و حكمت خلاصه مي‌شود.

آیت‌الله رضایی تهرانی ادامه داد: ایشان با تقوا دانش می‌گيرد و بهترين راه تزكيه، تزكيه نفس و معرفت نفس است و راه معرفت نفس نيز محصول سير و سلوك است كه علامه در اين مسير نمونه كم‌نظير است.

اين شاگرد علامه با تأكيد بر اينكه علامه حسن‌زاده آملی در هر آنچه از نظم كتاب و حكمت و تزكيه است در اوج قرار دارد، ابراز كرد: استاد عالم عامل و متفكر دينی جامع و متخصص در تمام علوم حوزوی است به گونه‌ای كه هر كتابی را تاليفات ايشان كه مطالعه می‌شد گمان بر اين بود كه در اين رشته علمی صرفا تخصص دارند.

در ادامه اين مراسم، آيت‌الله رمضانی، شاگرد علامه حسن‌زاده آملی با اشاره به اينكه علامه حسن‌زاده آملی در مقام علم و معل سرآمد است و برای طلب علم حدی نمی‌شناسد، گفت: استاد آنچه كه در مسير علم مفيد است مانند كتاب، قلم و استاد احترام ويژه‌ای قائل است به گونه‌ای كه علامه در محضر استادش، به خود اجازه نمي‌داد که راحت بنشيند.

وی ادامه داد: كسی كه عالم را بزرگداشت می‌كند او نيز در راستای متن واقع حركت می‌كند؛ زيرا استاد در مسير علم و عمل و تعليم هستی خود را وقف كرده است به همين دلیل عظمت ملكوتی پيدا كرده است.

آيت‌الله رمضانی با اشاره به اينكه علامه حسن‌زاده آملی فقط به دنبال تعليم و تعلم نبوده بلكه در مقام تزكيه و رياضت نيز چهره‌ای بی‌نظير است، يادآور شد: وی احترام ويژه‌ای به علم می‌گذاشتند اما در مسير تربيت نفس نيز زحمات زيادی كشيده‌اند اما بالاترين رياضت را دين‌داری مي‌داند.

وی ابراز كرد: استاد هنگامی كه به زيارت ائمه معصومين(ع) مي‌رود زجر و سختی زيادی را تحمل مي‌كند زيرا خود را در برابر ائمه(ع) وصله ناجور مي‌داند به همين دليل با فروتنی بسياری به زيارت ائمه(ع) مشرف می‌شود كه اين موضوع حاكی از اين است كه عارف واقعی در برابر انسان كامل فانی است.

پس از آن در این مراسم كليپی درباره زندگی علامه حسن‌زاده آملی پخش شد و در ادامه آيت‌ا‌لله یدالله يزدان‌پناه، مدير گروه معارف آموزشی، پژوهشی مؤسسه امام خمينی(ره) با بيان اينكه خصايص علمی علامه و امام خمينی(ره) برگرفته از ديدگاه ملاصدرا است، تصريح كرد: صدرا راه اعتدال را طی می‌كرد و راه و رسم ويژه برای عقلانيت همراه با معنويت به شاگردانش ارائه كرد. دل و عقل دو بال پرواز شريعت و پيروی از شريعت است و با اين دو، صدرا درجه اسلاميت عرفان اسلامی را بالا برد و در روش فهم دينی روش نويی را خلق كرد.

آيت‌الله يزدان‌پناه با اشاره به اينكه علامه در باب توحيد قرآنی، آيات مناسبی و كاربردی را برای طلاب انتخاب مي‌كند، اذعان كرد: استاد قوت علمی بسيار زيادی دارند به گونه‌ای كه بسيار از نكات عرفان و فلسفه را روان و گويا به طلاب ارائه مي‌كند.

وی افزود: خصايص اخلاقی و علمی استاد ريشه ديرينه‌ای دارد به‌گونه‌ای كه بايد برای شناخت دقيق استاد و دليل پرداختن او به توحيد قرآنی اين ريشه بررسی شود.

آیت‌الله یزدان‌پناه با بيان اينكه ارتباط عميق بين شهود و عمل در استاد جلوه‌گر است، تصريح كرد: جامعيت در شهود و عمل ريشه در بزرگان و عالمان دينی دارد به عنوان مثال بايد برای شناخت علامه طباطبايی به بستر علمی و دينی آن زمان توجه كرد.