جریان شناسی شعر معاصر

30 ارديبهشت 1391

جریان شناسی شعر معاصر

چهارشنبه گذشته از سری جلسات جریان شناسی شعر معاصر، جلسه ای با هدف بررسی شاعران زن معاصر به همت دفتر سازمان دانشجویان دانشکده دندان پزشکی در سالن شورای سازمان مرکزی جهاددانشگاهی برگزار گردید. مشروح مطالب عنوان شده در این جلسه توسط سخنران جلسه (آقای تقی آبادی) به نقل از خبرگزاری ایسنای خراسان در ادامه آمده است : فضاي شعر فروغ فضايي منحصر به فرد است كه مخصوص به خود اوست و دغدغه شعري او نيز بسيار خاص و قابل احترام است. وي در بخش اول اين جلسه گفت: فروغ فرخزاد آبروي ادبيات زنانه ايران است و هر جا زن ديگري در تاريخ ايران دست به قلم برده به علت شمول بيش از حد زبان مردانه رنگ و بوي خودش را از دست داده است و ما در اين باره با چهره‌هاي زيادي روبه‌رو نيستيم و تنها فروغ فرخزاد است كه نماد اين گروه محسوب مي‌شود. اين پژوهشگر ادبيات در ادامه گفت: فروغ الزمان فرخزاد اراكي هنگامي به دنيا مي‌آيد كه پدرش محمد فرخزاد در زندان بايرم رييس شهرباني رضاخان بوده است و او در خانواده‌اي سنتي و نظامي رشد مي‌كند. تقي‌آبادي تصريح كرد: فروغ از كودكي شعر و غزل مي‌گفته و مي‌نوشته و بسيار منظم زندگي مي‌كرده است و تحت تاثير مسائل خانوادگي در 17 سالگي با پرويز نيشابور ازدواج مي‌كند كه خودش طنزنويس است و نخستين كاريكلماتورهاي فارسي مربوط به اوست. وي افزود: فروغ در 18 سالگي مجموعه شعر اسير را چاپ مي‌كند و دو سال بعد در 20 سالگي از همسرش جدا مي‌شود و در 22 سالگي مجموعه ديوارش را به چاپ مي‌رساند. يك سال بعد مجموعه عصيانش را به چاپ مي‌رساند در 25 سالگي در فيلم خواستگاري نقش دختري پر انرژي را بازي مي‌كند. اين پژوهشگر ادبيات در ادامه اظهار داشت: در 27 سالگي فروغ به انگلستان مي‌رود و به قول يدالله رويايي: اندك اندك از فضاي شعر سنتي دور مي‌شود و به سمت شعر منثور مي‌رود و اين نتيجه نزديك شدن او به دنياي فيلم است و او در همين دوران فيلم اين خانه سياه است را مي‌سازد .تقي‌آبادي افزود: 29 سالگي فروغ مصادف است با چاپ مجموعه "تولدي ديگر" كه تولدي ديگر براي فروغ محسوب مي‌شود و در همين سالهاست است كه "برناردوبرتولوچي" به ايران مي‌آيد و فيلم مستندي از زندگي فروغ فرخزاد مي‌سازد. وي با بيان اينكه شخصيت فروغ را در دو بخش مي‌توان تعريف كرد، اظهارداشت: فروغ شاعر و فروغ كارگردان كه من به فروغ كارگردان نمي‌پردازم و تنها به فروغ شاعر اكتفا مي‌كنم. وي در تبيين زندگي فروغ شاعر گفت: فرخزاد در دومين شعر مجموعه ديوارش شعري وجود دارد به نام قرباني كه در آن «الهه شعر» را «خون آشام» مي‌داند كه در طول تاريخ ادبيات ايران كسي اينگونه برخوردي با الهه شعر نداشته است. حال ما بايد ببينيم كه اين خون چيست كه شعر الهه آشاميدن آن است. اين پژوهشگر ادامه داد: يكي از كساني كه خودش را وقف شعر كرد حسين منزوي بود و فروغ نيز چنين است و به همين جهت است كه شعر را الهه خون آشام مي‌داند و از اين لحاظ است كه او دريچه‌اي ديگر رو به ادبيات ما مي‌گشايد. وي در بخش بعدي سخنانش گفت: ما در ادبيات با دو گونه فروغ روبه رو هستيم. فروغ سه اثر اول و فروغ 2 اثر دوم كه فروغ اول فروغ قالب‌هاي سنتي است و فروغ دوم بيشتر به مطالب نوين روي آورده است. اين شاعر و پژوهشگر افزود: هر كسي تفكري مي‌كند با عشق و زيبايي و مرگ دسته و پنجه نرم مي‌كند و شاعر همشهري ما غلامرضا بروسان كه به تازگي از ميان ما رفته نيز در اشعارش بسيار زياد به اين مفاهيم مي‌پرداخت. وي در بخش بعدي سخنانش گفت: زنانه نويسي به مثابه زن ياغي بخش اول زنانه نويسي فروغ است و به قول دكتر رضا براهني او تنها زن شاعري است كه بدون فاصله از خودش شعر گفته است. تقي‌آبادي افزود: با وجود آنكه امروزه فضاي سايبر انديشه زنان را گسترش داد اما ما هنوز بعد از فروغ شاعر زنانه‌گويي با مختصات او نداريم. فروغ فرخزاد در مجموعه "ديوارش" زبان اعتراض ذهن زنانه است و در مجموعه عصيان فروغ وارد مفاهيم انتزاعي مي‌شود. تقي‌آبادي در بخش آخر سخنانش گفت: در دوره دوم فروغ وارد زنانه نويسي به مثابه زن انديشمند مي‌شود و در اين دوره او زبانش را به مسائل اجتماعي آغشته مي‌كند و مسائل روزمره‌اي را بيان مي‌كند كه براي ما بسيار ملموس است و در واقع او اولين كسي است كه فضاي ذهني سهراب سپهري را به فضاي عيني نيما يوشيج پيوند مي‌زند و زباني مخصوص و منحصر به فرد خود ايجاد مي‌كند و او اولين كسي است كه با سني بسيار كم توجه اكثر اديبان و پژوهشگران را به خود جلب كرده است و پايان نامه‌هاي بسياري در رابطه با شعر او نوشته شده است كه نشان دهنده اوج موفقيت اين شاعر است.